Regio ZOU
Regio Lekstroom
Unicum ZOU

Nieuws


VIPLive ondersteuning voor Internet Explorer 11 eindigt per 15 oktober


9-9-2020

De ondersteuning voor Internet Explorer (IE11) zal bij VIPLive per 15 oktober 2020 eindigen. Internet Explorer 11 wordt al een aantal jaren niet meer doorontwikkeld door Microsoft en is inmiddels vervangen door Microsoft Edge. Calculus heeft daarom besloten om Internet Explorer 11 vanaf 15 oktober 2020 niet meer te ondersteunen.

Internet Explorer 11 wordt ondersteund ten koste van bruikbaarheid en nieuwe functies
Voor de ontwikkelteams van Calculus betekent het ondersteunen van het verouderde Internet Explorer 11 veel dubbel werk en soms zelfs concessies met betrekking tot gebruikerservaring. Browsers zijn veel verder geëvolueerd dan wat IE11 in 2013 zou kunnen doen. Tegenwoordig zijn browsers volledige platforms voor web toepassingen, vergeleken met de voormalige webpagina-kijkers die ze ooit waren. 

Ondersteuning blijven bieden aan IE11 betekent dat technische problemen gaan opstapelen
Het blijven ondersteunen van Internet Explorer 11 is niet alleen een probleem voor Calculus maar ook voor gebruikers van VIPLive. Internet Explorer 11:

  • Hanteert niet de huidige web standaarden;
  • heeft al zes jaar geen functie-updates meer ontvangen;
  • krijgt geen updates voor toekomstige bugs.

Microsoft heeft de browser in januari 2016 officieel met pensioen verklaard. 

Update uw browser
Als het gaat om moderne alternatieven voor Internet Explorer 11, ondersteunt Calculus Google Chrome en Mozilla Firefox (aanbevolen browsers), evenals Microsoft Edge.

Tips

  • Bent u niet bekend met de stappen voor het wijzigen van uwStandaard (DefaultInternet Browser kunt u onderstaande handleidingen gebruiken:
  1. Google Chrome als standaard browser: https://support.google.com/chrome/answer/95417?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
  2. Mozilla FireFox als standaard browser: https://support.mozilla.org/nl/kb/uw-standaardbrowser-wijzigen-windows-10#firefox:win10:fx80
  • Maakt u gebruik vanMicrosoft Edge als internet browser is het belangrijk om er voor te zorgen dat deze browser van de nieuwste versie is voorzien.

U kunt eenvoudig herkennen of u de nieuwste versie van Edge gebruikt doordat het logo van de browser er uit ziet zoals het icoontje rechts in de onderstaande printscreen:

  • Indien u een IT dienst leverancier heeft adviseren wij u om contact op te nemen met uw IT partner voor verdere ondersteuning bij het vervangen van uwStandaardbrowser.
  • Start uw HIS (via de SSO koppeling) standaardInternet Explorer ondanks dat u op uw computer een andere browser als Standaard browser heeft ingesteld. Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw HIS leverancier voor verdere ondersteuning bij het aanpassen hier van.