Regio ZOU
Regio Lekstroom
Unicum ZOU

Nieuws


Beeldbellen mogelijk via VIPLive


22-5-2020

Abonnement op FaceTalk stopt op 30 juni

Beeldbellen mogelijk via VIPLive

Half maart werden we geconfronteerd met maatregelen die grote impact hadden op de huisartsenzorg. Door de coronacrisis werd het ontmoeten van patiënten op locatie zo veel mogelijk beperkt. Beeldbellen werd daarmee een must. UNICUM regelde een tijdelijk FaceTalk-abonnement voor de aangesloten huisartsen. Inmiddels is beeldbellen beschikbaar via VIPLive, wat het abonnement op FaceTalk overbodig maakt. Dit abonnement stopt op 30 juni.

Aty de Ruiter - Manager ZorgICT bij UNICUM - licht toe: “Half maart vroegen veel huisartsen ons welke applicatie zij het beste voor beeldbellen met patiënten konden gebruiken. Om versnippering tegen te gaan, hebben wij onze vaste leveranciers Calculus en Pharmeon gevraagd of zij hiervoor – binnen de bestaande infrastructuur - een oplossing konden bieden. Dit bleek niet per direct te realiseren. Daarom maakte UNICUM een mooie afspraak met FaceTalk over gebruik, prijs en een contract voor een beperkte periode. Zij konden direct leveren en binnen drie dagen was alles werkend. Daarnaast hebben we onze preferente leveranciers gevraagd om binnen drie maanden beeldbellen te integreren: in VIPlive en het patiëntenportaal van Pharmeon.”

Nieuw: beeldbellen via VIPLive
Aan het patiëntoverzicht van VIPLive is inmiddels de actie ‘Beeldbellen’ toegevoegd. Als u hierop klikt, dan kunt u de patiënt een sms sturen met een unieke link voor een beeldbel-consult. Deze optie is te gebruiken voor alle patiënten. Patiënten die nog niet vindbaar zijn in VIPLive, kunnen via SSO in het HIS worden toegevoegd. De beeldbelfunctie is nog niet geïntegreerd in de VIP app, dit is de volgende stap. Het gebruik van beeldbellen via VIPLive is kosteloos voor de bij UNICUM aangesloten praktijken en ketenpartners zoals de aangesloten diëtisten.

Getest door huisartsen
VIP Beeldbellen is inmiddels getest door enkele huisartsen uit de vakcommissie ICT. De bevindingen zijn positief. Het is eenvoudig in gebruik en ook de veiligheid van deze manier van beeldbellen is positief beoordeeld. Bekijk hier de handleiding voor beeldbellen met patiënten vanuit VIPLive. 

Nog geen inlog voor VIPLive?
Indien een praktijkmedewerker wel in het HIS werkt, maar nog geen inlog heeft voor VIP Live, dan kan de helpdesk van Calculus dit voor u regelen. De helpdesk is bereikbaar via 088 – 528 10 20.